Controle Tozo-uitkeringen

Controle Tozo-uitkeringen

30 maart 2021
Vanaf 16 maart jl. controleert de gemeente Zaanstad of de Tozo-uitkeringen terecht zijn verstrekt. Het kan zijn dat u een brief van ons ontvangt waarin wij u vragen mee te werken aan een controle. 

Waarom controle? 

Wij zijn volgens de wet verplicht om aanvragen te controleren op onjuist gebruik en misbruik. Onze medewerkers zullen bijvoorbeeld controleren of er niet teveel of te weinig uitkering is omdat u belangrijke wijzigingen niet heeft doorgegeven. Als wij signalen of informatie krijgen dat een (deel van de) uitkering mogelijk onterecht is verstrekt, starten we een onderzoek. Dat kan ook zonder vermoedens van onjuist gebruik, bijvoorbeeld steekproefsgewijs. 

Wat kunt u verwachten?

U kunt een brief krijgen waarin staat dat we een controle uitvoeren naar de aan u verstrekte uitkering of krediet. Wij vragen u dan documenten aan te leveren over uw onderneming en uw financiën. We kunnen ook informatie over u opvragen bij organisaties en personen. Zo controleren we of u het juiste bedrag heeft ontvangen. Heeft u te weinig uitkering ontvangen? Dan betalen we nog een bedrag na. Heeft u te veel uitkering ontvangen? Dan moet u (een deel van) de uitkering terugbetalen. Had u geen recht op de uitkering? Dan moet u alles terugbetalen. Als er vragen zijn over uw persoonlijke situatie, kunt u worden uitgenodigd voor een gesprek. Wanneer de controle klaar is, krijgt u hiervan schriftelijk bericht. 

Is er iets gewijzigd in uw situatie? Geef dit aan ons door! 

Heeft u een uitkering of krediet ontvangen, maar is er na uw aanvraag iets gewijzigd in uw financiële situatie of uw woonsituatie? Dan kunt u dit alsnog aan ons doorgeven. U kunt wijzigingen of inkomsten hier zelf online doorgeven of het melden via post@zaanstad.nl onder vermelding van uw BSN. Wij zijn ook telefonisch bereikbaar op 14 075.


Foto van een PostNL brievenbus

Hoog contrastToegankelijkheidsverklaringGa naar Zaanstad.nl