"We kiezen voor regionaal vervoer en slim samenwerken."

Interview Andre Groot

Zaanstad is een stad van ondernemers. Alle ondernemers hebben een eigen drijfveer om te doen wat ze doen. Wat is die drijfveer? En wat is zo waardevol aan Zaanstad als ondernemersstad? Om dat te ontdekken, interviewen we elke twee weken een ondernemer uit de omgeving. Directeur van transportbedrijf H. Veldhuizen Transport B.V. in Zaandam, André Groot, nam ons deze week mee in de wereld van distributie en logistiek.

"Bewegen ligt aan de basis: we hechten waarde aan de 'sport' in 'transport'."

André, transport spreekt redelijk voor zich. Maar wat doen jullie nou écht?
"We zijn de schakel tussen de ondernemer en zijn klant. Een bedrijf heeft een product en dat moet bij de klant terecht komen. Hoe kom je van a naar b? Dat is de vraag die wij beantwoorden. Concreet betekent dit dat we de opslag, overslag, transport en distributie van stukgoed in de breedste zin van het woord doen. Lokaal, internationaal, een enkele collie of een hele vrachtwagen vol: dat doen we allemaal. We halen goederen op, slaan ze over, en de dag daarna vervoeren we het naar de bestemming in Nederland of Europa."

Wat drijft jou om dit te doen?
"Het bedrijf is in 1966 opgericht toen meneer Veldhuizen een expeditiebedrijf overnam. In 1999 nam kwam ik erbij als adjunct-directeur. Ik kom uit de koerierswereld in Amsterdam. Kleine pakjes, snel vervoeren. Transport gebeurt op grotere en vooral internationale schaal. Dat leek me geweldig. Ik zag hier een kans om bij te dragen aan de ambitie van het bedrijf om te groeien en daarnaast trok de functie me aan. Ik was voorheen vooral bezig met customer service en nu kon ik me ontwikkelen op het vlak van strategie en externe contacten. In de basis draait het allemaal om bewegen, op de weg, maar ook als mens. De sport in 'transport' staat bij ons daarom hoog in het vaandel. We zijn sponsor van de Dam tot Damloop, zijn een van de vier vrienden van Voetbalvereniging Zaandijk (ZVV) en sponsoren ook andere sportverenigingen."

Hoe zit dat met de beweging in de transportwereld?
"Die is flink veranderd door wet- en regelgeving, maar ook door de opening van de grenzen. Veel transportklussen worden aan bedrijven uitbesteed met buitenlandse, vooral Oost Europese chauffeurs, die niet aan de cao's vastzitten waar wij ons aan moeten houden. Op prijs concurreren kunnen en doen we niet. We moeten andere oplossingen vinden. Daarom kiezen we nu meer voor regionaal vervoer en slim samenwerken met andere vervoerders. Zo kunnen we minder kilometers maken, onze CO2-uitstoot verlagen en tóch de klant bedienen. Wij pakken bijvoorbeeld Amsterdam centrum en de rest van Noord Holland, omdat we dicht in de buurt zitten, en een andere netwerkpartner pakt Rotterdam Centrum en Zuid Holland of de stad en provincie Utrecht. Maar ondanks de veranderingen vinden wel het wél belangrijk dat we dichtbij de klant blijven staan. Je krijgt dus gewoon direct de planner aan de lijn. Dat hoort ook een beetje bij het karakter van een familiebedrijf."

Samenwerken is dus cruciaal voor jullie. Hoe ervaar je dat met Zaankanters?
"Toen de weg naar de Zaanse Schans helemaal vol met bussen toeristen stond en onze chauffeurs niet bij ons terrein konden komen, zaten we in een mum van tijd met de Zaanse Schans en de gemeente aan tafel. Het probleem werd snel opgepakt en opgelost. De Zaanse Schans is een goede buur. Tsja, en verder is Zaanstad een regio met heel veel harde werkers: een echte arbeidersmentaliteit, die vermengd is met een molenaarsmentaliteit. De deur gaat maar half open. Ze maken een praatje met je, maar de onderste helft blijft dicht en je komt nooit helemaal binnen."

"De gemeente dient het erfgoed van de Zaanstreek te respecteren."

Wat kan de gemeente doen om ondernemers meer te ondersteunen?
"Ik hoop dat de gemeente de verantwoordelijkheid neemt om het erfgoed van de Zaanstreek te respecteren. Plan Hemmes, bijvoorbeeld, heeft als doel om het schiereiland De Hemmes te bebouwen. Mooi, maar ze moeten zich realiseren dat hier veel bedrijvigheid heerst. Bij ons en andere ondernemingen. Die mogen niet de dupe worden van nieuwe bouw. En verder zou ik als gemeente iets met de stroom van toerisme doen. Amsterdam is al die toeristen wel een beetje beu. Hier ligt een kans voor Zaanstad."

Ontdek meer over Veldhuizen Transport B.V.

Ga naar Zaanstad.nl