"Dat Zaanse gevoel, daar ben ik trots op."

Interview Michel van Wijngaarden

Zaanstad is een stad van ondernemers. Alle ondernemers hebben een eigen drijfveer om te doen wat ze doen. Wat is die drijfveer? En wat is zo waardevol aan Zaanstad als ondernemersstad? Om dat te ontdekken, interviewen we elke twee weken een ondernemer uit de omgeving. Deze week spraken we Michel van Wijngaarden, de vierde generatie aan het roer van Van Wijngaarden BV, beter bekend als de Zaanse mayonaise. 

"We zijn begaan met Zaanstad en Zaanstad is begaan met ons."

Michel, de Zaanse mayonaise is een begrip in Nederland. Toch is het slechts één product uit jullie assortiment. Wat zie je als jullie échte kracht als onderneming?
"We zijn een familiebedrijf. Het is een eer om dit te mogen doorgeven in de familie. Mijn roots liggen hier; ik ben Zaankanter. We bieden werkgelegenheid in de gemeente Zaanstad. Daar voel ik me heel verantwoordelijk voor. We liggen door heel Nederland in de schappen en die tubes komen toch maar mooi hier (Wormerveer, red.) vandaan. Dat Zaanse gevoel, daar ben ik trots op."

Wat drijft jou om dit te doen?
"Ik geniet ervan dat ik een rol vervul in de gemeenschap. Ik ben een werkgever. Dat maakt me nederig en trots. Ik heb ervoor gekozen om het bedrijf in te stappen en draag de verantwoordelijkheid om het bedrijf naar de volgende generatie te tillen. Ik heb het stokje overgenomen en probeer het in goede banen te leiden, in de hoop dat ik het weer mag doorgeven aan mijn kinderen."

En wat als jouw kinderen niet in het bedrijf willen stappen?
"Dat maakt me niet uit. Zelf wist ik al van jongs af aan dat ik in het bedrijf wilde stappen. Ik heb nooit die twijfel gehad over mijn toekomst. Ik kon lekker in het bedrijf rondhuppelen. Die drempel ligt wat hoger voor mijn kinderen. Mijn oudste komt langzamerhand wat vaker in het bedrijf, maar hoe dat verder ontwikkelt qua carrièrepad, moet nog blijken. Het bedrijf is inmiddels een stuk groter dan toen ik klein was. Je hebt dus behoorlijk wat capaciteit nodig om hierin in te stappen. In plaats van een potje hier en een beetje mayo daar, ben je nu met politiek bezig - een heel ander level. Om erin te stappen, heb je een enorme dosis enthousiasme nodig. De kinderen zijn nog jong; ik zie dat nog niet in ze, maar ach… het is nog vroeg."

Wat zie jij als de belangrijkste kenmerken van een leider?
"Inspireren. Geef je mensen het vertrouwen en maak ze enthousiast."

Wat maakt Zaanstad zo'n goede plek om te ondernemen?
"We zijn Zaankanters. Het past. Dit is ons thuis. Zaanstad is dé proviandkamer van Europa, en wonen en industrie komen hier samen. Daar passen wij heel goed tussen. Doordat ik me zo thuis voel, kan ik me focussen op leuke dingen doen. Ik ben niet continu bezig met euro's verdienen; wat ik doe, moet ertoe doen. En zelfs als het geen groter doel heeft, wil ik dat het goed voelt."

Wat kan de gemeente doen om ondernemers meer te ondersteunen?
"Ik vind dat ze al heel veel doen. We doen ontzettend veel samen. Zo hebben we een initiatief met het FPTC, een opleiding voor food operators. We zijn begaan met Zaanstad en Zaanstad is begaan met ons. Op landelijk niveau hebben we in het verleden wat steun nodig gehad en daar heeft de gemeente grondig bij geholpen. Ik waardeer dat ik gehoord word. Wat een punt van aandacht is, is de toenemende druk vanuit Amsterdam qua werkgelegenheid en woongelegenheid. Wat gaat Zaanstad hiermee doen? Ik hoop dat ze niet onder het juk van Amsterdam bezwijken, maar trouw blijven aan onze achtergrond. Mijn idee is: houd die mix – industrie en wonen – intact. Dat is wie we zijn."


Hoog contrastGa naar Zaanstad.nl